Header Ads

test

Jalankan Tanggungjawab sebagai seorang pelajar

Fenomena kecelaruan kefahaman pendidikan dewasa kini amat membimbangkan apabila para pelajar selaku watak utama dalam dunia pendidikan tidak lagi mengambil endah urusan pengajian sedangkan tugas utama mereka adalah menuntut ilmu dan mengkajinya.

satdy Pelajar adalah individu yang sepatutnya memberikan 100% tumpuan dan priority kepada pendidikan kerana setiap manusia perlu mengambil tugas dalam kehidupan ini, justeru, tugas dan tanggungjawab pelajar adalah menuntut ilmu., apabila priority ini tidak diberikan, maka kita akan melihat pengabaian terhadap sebuah tanggungjawab yang besar.

Pelajar bidang agama akan menyeleweng, pelajar perubatan tiada kemahiran, pelajar sains tidak Berjaya mencipta sesuatu yang baru, pelajar ekonomi tidak memahami situasi kewangan Negara, pelajar seni yang buta dengan tamdun ..

Ibubapa, saudara mara, penduduk kampong, rakan taulan dan masyarakat yang menyumbangkan bantuan kepada pelajar secara lansung mahupun tidak akan merasa diri mereka dikhianati dan tidak dihargai apabila anak emas yang mereka harapkan tidak menjadi seperti yang diimpikan.

Ramai dikalangan pelajar yang mengejar Gred dan Pointer, ada juga yang berasa lega dengan "cukup makan".. namun, apakah keputusan peperiksaan yang menentukan seseorang pelajar itu menjalankan tanggungjawabnya? Tentulah tidak..kerana pointer yang tinggi atau cukup makan sahaja boleh didapati dengan masa yang singkat, asalkan mengikuti setiap soalan sport dan bertanya sedikit sebanyak dari teman yang "ulat buku" dan banyak cara lagi yang boleh dibuat, pokoknya, ianya cukup mudah .

Buktinya amat jelas apabila Negara Malaysia sendiri telah mengeluarkan beribu-ribu graduan, namun dimanakah kejayaan Minda rakyat Malaysia? Akhlak semakin merudum, jenayah semakin berleluasa, dan kerajaan semakin tdak terkawal.

Mengapa fenomena ini berlaku? Jawapannya ada dalam diri para pelajar..

Pelajar yang tidak mengambil endah tentang ilmu, tidak mencari dan menghayatinya merupakan sebab terbesar berlakunya kerosakan ini.

Tuntasnya, jika anda seorang pelajar, tunaikan tanggungjawab anda, kurangkan main-main dan tingkatkan minat terhadap dunia pendidikan…jika anda tidak mahu merubah diri anda, amat ditakuti, anda akan merubah diri orang lain ..

No comments

Powered by Blogger.