mtri

Agak terkejut dan bangga apabila membaca status Akhi Sahel Nordin. Berita MATRI~Ma`ahad at-Tarbiah al-Islamiah ~ di ban kerana tidak mahu berlawan hoki dengan pasukan wanita, amat membanggakan umat islam seluruhnya.

KUALA LUMPUR: Matri of Perlis have been slapped with a suspension and fine for failing to turn up for a Malaysian Junior Hockey League (MJHL) Division Two Group A match against Bandar Penawar Sports School-Women High Performance Centre (BPSS-WHPC) at Taman Daya Stadium in Johor Baru on April 24.

The Malaysian Hockey Federation (MHF) assistant secretary, Hashim Mohd Yusoff, who chaired the technical committee meeting yesterday, said that the reason given by the school side for their absence was not acceptable.

The team manager, Shaari Awang, had said that the school principal did not allow them to travel to Johor Baru to play the match.

“We view the matter seriously and have decided to ban them from playing in the Under-19 league for one season. They will also be fined RM500,” said Hisham.

“Matri had two matches to play in the group and all the results of their matches played have been declared null and void.”

The MJHL league competitions in both Division One and Two will be completed this weekend. UniKL have already been crowned Division One champions.

RESULTS

Div. 2 (Group B): MSS Perlis 2 MSS Penang Junior 0.

TODAY’S FIXTURES

* Matches begin at 4.30pm unless stated

Div. 1: BJSS Juniors vs MBPJ (Education Ministry Turf); MSS Pahang vs Ipoh City Council Juniors (Kuantan Hockey Stadium); MSS Kelantan vs BJSS (Kuantan Hockey Stadium, 6.30pm).

Div. 2 (Group A): BPSS-WHPC vs SMK Datuk Taha (Taman Daya Stadium, Johor Baru); Malacca High School vs SMK Datuk Sheikh Ahmad (Bukit Serendit Hockey Stadium). Div. 2: (Group B): MSS Perlis vs Tunku Besar School (Alor Setar Hockey Stadium).

rujuk : The Star Online

 

Mungkin yang membaca akan berkata :

“Alah..rugilah tak dapat sertai Pertandingan Hoki !”

Tapi pelajar MATRI akan berkata :

“Subhanallah! Kami berbangga kerana berjaya menjaga syarak!”

Ya! Jika seorang lelaki berlawan dengan wanita itu dianggap bacul, maka lebih bacul apabila seorang muslim yang tahu batas pergaulan antara lelaki dan wanita, berada di tengah padang untuk berentap dengan sebuah Sekolah Perempuan!

Itulah prinsip sebenar yang perlu dijaga oleh setiap jiwa yang bergelar MUSLIM!

Kita melihat, perkara yang baik itu adalah apa yang dianggap oleh Allah SWT dan rasulnya sebagai baik, dan perkara buruk itu pula adalah apa yang dilihat oleh Allah dan rasulnya itu sebagai buruk. Penilaian kita adalah menurut apa yang dikatakan Syarak.

Menurut kita, selaku muslim. Pergaulan bebas antara lelaki dan wanita, berentap dengan berlainan jenis dalam satu gelanggang dan dipertontonkan pula secara umum itu adalah haram! Maka, itulah yang kita jauhi! Biarlah apa kata orang. Yang pasti, kita telah berjaya disisi-Nya.

Lihatlah komen-komen ini.

 

komen

komen2komen 3komen 4

 

Hebatnya Orang Mukmin!

Suhaib RA berkata : telah bersabda Rasulullah SAW ; sungguh ajaib urusan orang mukmin. Seluruh urusannya adalah baik semuanya! Dan perkara itu tidak berlaku kepada seorang pon, melainkan hanya kepada orang mukmin. Sekiranya dia diuji dengan kegembiraan, dia akan berterima kasih, maka ianya baik untuk dirinya! Jika pula dia dilanda musibah, dia akan bersabar, itu juga baik untuk dirinya!

[Sahih Muslim, Kitab Zuhud wal Riqaq ; 2999]

Suhaib berkata : tatkala Rasulullah duduk bersama para sabahatnya, tiba-tiba baginda ketawa. Baginda bertanya : tidak mahukah kamu semua bertanya, perkara apa yang mebuatkan aku ketawa? Lalu para sahabat berkata : Wahai Rasulullah, perkara apakah yang menyebabkan kamu ketawa? Lantas Rasulullah bersabda : Aku teruja dengan urusan orang mukmin, sesungguhnya, segala urusannya , semuanya baik! Sekiranya dia diuji dengan apa yang disukainya, dia akan memuji Allah. Perkara itu baik baginya. Sekiranya dia diuji dengan perkara yang tidak disukainya, dia akan bersabar. Perkara itu juga baik baginya. Tidak ada seorang pun yang seluruh perbuatannya itu baik, kecuali bagi orang mukmin.

[Musnad Imam Ahmad, Hadis Suhaib RA : 23814]

~Tiada Kekecewaan Walaupun MATRI Tidak Dapat Menyertai Malaysian Junior Hockey League (MJHL)~