Menurut pendapat yang terpilih, anjing itu sendiri tidaklah bernajis. Tetapi bekas minumnya, dan basahan anjing seperti air liur, hingus dan tahinya adalah najis.
Boleh Menyentuh Najis?
Najis boleh disentuh, tetapi mestilah dibersihkan setelah itu.
Kajian Saintifik
Kajian saintifik membuktikan bahawa tanah mempunyai antiseptic. Apabila ia digaulkan bersama bakteria yang terdapat pada air liur dan basahan anjing, ia dapat membersihkan segera bakteria tersebut. Ianya hanya boleh dibersihkan dengan tanah sahaja!
Mengapa perlu tujuh kali?
Bakteria yang terdapat pada basahan anjing bersaiz amat kecil dan bersifat melekat dengan kuat. Oleh itu, basuhan sebanyak tujuh kali, salah satunya dengan air tanah dapat membantu menghilangkan bakteria ini.
Ahli sains juga menyatakan, ramai orang mati disebabkan bakteria septic, jika ia tidak dibersihkan akan mengakibatkan kuman tersebut akan tersebar. Maka, suruhan Nabi untuk membersihkan bekas yang dijilat anjing amat releven.
Kajian saintifik juga menunjukkan bahawa apabila anjing yang diajar berburu menggigit suatu binatang buruan, ia akan mengeluarkan air liur yang berbeza dari air liur biasa. Dan air liur ini mengandungi enzim yang berbeza. Tidak memudaratkan.
Untuk lebih memahami permasalahan kajian saintifik ini, sila hubungi pakar sains yang berkaitan. Wallahu alam.