▶ "Saya tidak setuju kanak-kanak berusia 10 Tahun dan ke atas dipukul bila tak solat."

Orang bertanya, "Adakah anda mengingkari arahan Nabi saw yang memberi kebenaran untuk memukul anak jika tak solat setelah berumur 10 tahun?"

Kata Nabi saw dalam rekod Abu Daud (495),

مُرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ، وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا، وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ

"Suruhlah anak-anak kamu untuk bersolat ketika mereka berumur 7 tahun, dan pukullah mereka (jika mereka tidak bersolat) ketika berumur 10 tahun serta pisahkanlah tempat tidur mereka."

(HR Abu Daud di dalam Sunan, Hasan Sahih)

Saya jawab, "Bagaimana kamu mahu melangkau perintah Nabi dengan berhujah pada umur 10 tahun, sedangkan Nabi sudah ajarkan untuk didik anak pada umur 7 tahun?

Setelah anda gagal menyuruh anak-anak bersolat sebanyak 5310 kali."

1 Hari = 5 Waktu
1 Tahun Hijrah = 354 Hari
3 Tahun = 5310 Waktu

Ibubapa wajib menyuruh anak-anak yang sudah berusia 7 tahun supaya bersolat setiap hari selama 3 tahun. Tidak boleh pukul mereka pada tahap ini.

▶ Level pendidikan anak-anak

◆ Sebelum 7 tahun

- Diajar cara berwudhuk, bersuci, membersihkan najis, adab-adab qadha hajat, dan sebagainya yang berkaitan dengan solat.
- Diajar untuk baca dan hafal al-Fatihah dan ayat pendek-pendek.
- Diajar cara bersolat.

◆ Ketika 7 Tahun

- Dididik untuk sentiasa melakukan solat tanpa tinggal. Namun, jika mereka tinggalkan solat, tidak boleh pukul mereka. Hanya boleh beri nasihat yang baik-baik dan membina motivasi.

◆ Ketika 10 tahun

- Seandainya anak masih degil untuk solat (sangat jarang berlaku apabila kita sudah menggunakan kaedah yang diajar Nabi), maka dibenarkan untuk pukul dengan syarat, tidak melukakan dan tidak berniat jahat.

Kesimpulan : Jangan salahkan orang sekiranya kita mahu menutup kesalahan diri.

▶ Isu : Bagaimana pula jika sudah berumur 15 tahun, sudah baligh tetapi baru mula nak diajar solat?

Jawapan : Gunakan juga kaedah 3 tahun sebagai waktu pendidikan.

Like ▶ www.facebook.com/UstazUSA

WallahuAlam.