Dikatakan bahawa Rasulullah berkata:

إِنَّ الْغَضَبَ مِنَ الشَّيْطَانِ، وَإِنَّ الشَّيْطَانَ خُلِقَ مِنَ النَّارِ، وَإِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ، فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَوَضَّأْ


“Kemarahan berpunca daripada syaitan, ia diciptakan daripada api, dan api hanya dapat dipadamkan dengan air. Jika seseorang dilanda kemarahan, hendaklah dia berwuduk.” (HR Ahmad : 17985)

Hadis ini Dhaif. Didhaifkan oleh Imam an-Nawawi dalam kitab "Al-Khulasah". Al-Albani mengatakan sanadnya dhaif kerana `Urwah bin Muhammad dan bapanya adalah Majhul dari sisi al-Albani. 

Penjelasan lanjut untuk para pelajar ilmu hadis, boleh merujuk kitab Silsilah ad-Dhaifah oleh Al-Albani dan Tausiqul Majhul oleh Ibnu Hibban. Boleh juga merujuk penjelasan hadis ini oleh Kumpulan Syeikh Syuaib al-Arnaouth dalam kitab Musnad Ahmad, teritan Maktabah ar-Risalah. 


الكتاب: مسند الإمام أحمد بن حنبل
المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)
المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون
إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي
الناشر: مؤسسة الرسالة
الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م
[ترقيم الكتاب موافق للمطبوع، وهو مذيل بحواشي التحقيق كاملة]

Amalan yang sahih untuk dilakukan ketika marah adalah membaca Isti`azah (أعوذ بالله من الشيطان الرجيم). Ini disandarkan kepada hadis berikut yang sahih: 

Sulaiman bin Surad meriwayatkan: 

: اسْتَبَّ رَجُلَانِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَجَعَلَ أَحَدُهُمَا تَحْمَرُّ عَيْنَاهُ وَتَنْتَفِخُ أَوْدَاجُهُ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " إِنِّي لَأَعْرِفُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا لَذَهَبَ عَنْهُ الَّذِي يَجِدُ: أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ " فَقَالَ الرَّجُلُ: وَهَلْ تَرَى بِي مِنْ جُنُونٍ؟

“Dua orang pemuda saling mencaci di hadapan Rasulullah saw. Terlihat mata salah seorang daripada keduanya mulai merah dan urat lehernya membesar. Rasulullah saw berkata, “Sesungguhnya aku tahu suatu kalimat yang jikalau diucapkan, maka akan hilanglah kemarahan yang menjangkiti diri manusia, iaitu “Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk.” Lelaki itu berkata, “Apakah tuan menyangka aku orang gila?” 

(HR Muslim: 2610)

WallahuAlam.