Header Ads

Book an appointment with SetMore

Terjemahan Syuabul Iman: Bab Iman dan Islam ialah Merujuk Agama Yang Sama

BAB: DALIL BAHAWA IMAN DAN ISLAM ADALAH DUA PERKARA YANG MERUJUK AGAMA YANG SAMA.

بَابُ الدَّلِيلِ عَلَى أَنَّ الْإِيمَانَ وَالْإِسْلَامَ عَلَى الْإِطْلَاقِ عِبَارَتَانِ عَنْ دِينٍ وَاحِدٍ
                                                                                    
Allah berfirman:

{إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلَامُ}

Agama di sisi Allah ialah Islam
(Ali Imran: 19)

Firman Allah juga:
{قُولُوا آمَنَّا بِاللهِ}

Katalah: Kami beriman dengan Allah.
(al-Baqarah: 136)

Maka benarlah pendapat kita bahawa keimanan kepada Allah ialah Islam.

Allah berfirman di dalam Kisah Lut:

{فَأُخْرَجْنَا مَنْ كَانَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ}

35. (setelah sampai utusan Kami ke tempat itu), Kami (perintahkan mereka) mengeluarkan orang-orang beriman yang tinggal di situ.

36. (Sesudah dipereksa) maka (utusan) Kami tidak mendapati di situ melainkan sebuah rumah sahaja yang ada penduduknya dari orang-orang Islam (yang beriman kepada Nabi Lut).

(Az-Zariyat, 35-36)

Sekali Allah menamakan mereka dengan (Mukminin) dan sekali dengan (Muslimin). Apa yang dikehendaki daripada ayat di atas ialah pembezaan agama mereka dengan orang lain. Maka benarlah iman dan Islam ialah dua kata nama bagi agama yang sama. Sekalipun hakikat kepada Islam ialah penyerahan (at-Taslim) dan hakikat iman ialah membenarkan (at-Tasdiq). Perbezaan hakikat tidak menghalang kedua-duanya daripada disandarkan kepada nama agama yang sama. Seperti al-Ghais dan al-Matr (Hujan), kedua-duanya adalah satu kata yang sama sekalipun maksud al-Ghais pada lidah bukanlah membawa maksud al-Matr.[1]

18 – AB Abu al-Hasan Ali bin Muhammad bin Ali al-Muqri’ al-Isfarainibiha, AB al-Hasan bin Muhammad bin Ishaq HS Yusuf bin Ya`qub al-Qadhi, HS `Amru bin Marzuq, HS Syu`bah daripada Abi Jamrah, daripada Ibnu Abbas RA:

أَنَّ وَفْدَ عَبْدِ الْقَيْسِ لَمَّا قَدِمُوا عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " مَنِ الْقَوْمُ؟ " قَالُوا: رَبِيعَةُ قَالَ: " مَرْحَبًا بِالْوَفْدِ غَيْرَ الْخَزَايَا وَلَا النَّادِمِينَ ".

Ketika para tetamu Abdul Qais bertemu Rasulullah SAW, baginda bertanya: Kaum manakah ini? Mereka menjawab: Rabi`ah. Lantas Nabi SAW bersabda: Selamat dating wahai tetamu yang hadir tanpa dipaksa dan menyesal.

 قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّا حَيٌّ مِنْ رَبِيعَةَ، وَإِنَّا نَأْتِيكَ مِنْ شُقَّةٍ بَعِيدَةٍ، وَإِنَّهُ يَحُولُ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ، هَذَا الْحَيُّ مِنْ كُفَّارِ مُضَرَ، وَإِنَّا لَا نَصِلُ إِلَيْكَ إِلَّا فِي شَهْرٍ حَرَامٍ، فَمُرْنَا بِأَمْرٍ، فَصْلٍ نَدْعُو إِلَيْهِ مَنْ وَرَاءَنَا، وَنَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ

Mereka berkata: "Wahai Rasulullah kami adalah sekumpulan dari Rabi`ah. Kami datang dari perjalanan yang jauh sementara diantara kampung kami dan engkau ada kampung kaum kafir (suku) Mudhor. Kami tidak sanggup untuk mendatangi engkau kecuali di bulan suci. Ajarkanlah kami dengan satu perintah yang jelas, yang dapat kami amalkan dan kami ajarkan kepada orang-orang di kampung kami serta dengan begitu kami dapat masuk syurga."

 قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " آمُرُكُمْ بِأَرْبَعٍ، وَأَنْهَاكُمْ عَنْ أَرْبَعٍ: آمُرُكُمْ بِالْإِيمَانِ بِاللهِ وَحْدَهُ، أَتَدْرُونَ مَا الْإِيمَانُ بِاللهِ وَحْدَهُ؟ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ، وَإِقَامُ الصَّلَاةِ، وَإِيتَاءُ الزَّكَاةِ، وَأَنْ تُعْطُوا مِنَ الْمَغَانِمِ الْخُمُسَ، وَأَنْهَاكُمْ عَنْ أَرْبَعٍ: عَنِ الدُّبَّاءِ، وَالْحَنْتَمِ، وَالنَّقِيرِ، وَالْمُزَفَّتِ " قَالَ: وَرُبَّمَا قَالَ: " الْمُقَيَّرُ احْفَظُوهُنَّ، وَادْعُوا إِلَيْهِنَّ مَنْ وَرَاءَكُمْ "

Rasulullah SAW menjawab: “Aku memerintahkan kalian 4 perkara serta aku melarang 4 perkara. Aku memerintahkan kalian untuk beriman dengan Allah semata-mata. Adakah kamu mahu tahu apakah maksud keimanan kepada Allah semata-mata? (Maksudnya ialah) Penyaksian bahawa tiada tuhan selain Allah serta Muhammad ialah utusan Allah. Mendirikan solat, menunaikan zakat serta kalian mengeluarkan 1/5 daripada rampasan (ghanimah) perang. Aku melarang daripada kalian melakukan 4 perkara: Daripada meminum ad-Dubba’, al-Hantam, an-Naqir dan al-Muzaffat. Syu'bah menerangkan; terkadang beliau menyebutkan al-muqoyyar (bukan naqir). Kemudian Nabi SAW bersabda: "Jagalah semuanya dan beritahukanlah kepada orang-orang di kampung kalian".

Direkodkan oleh al-Bukhari dan Muslim di dalam kitab Sahih mereka daripada hadis Syu`bah dan lain-lain.

Di dalam hadis tersebut Rasulullah SAW menamakan kalimah Syahadah sebagai iman. Manakala di dalam hadis yang lain baginda menggunakan kata nama Islam.

19-  Hadis tersebut sepertimana yang diberitakan kepada kami oleh Abdullah al-Huffaz, HS Abu Abdullah Muhammad bin Ya`qub, HS Yahya bin Muhammad bin Yahya dan Abu Abdullah Al-Busyanji, kedua-dua mereka berkata: HS Musaddad.

Dan AB Abu Nasr Amru bin Abdul Aziz bin Umar bin Qatadah sebahagian dari anak-anak an-Nu`man bin Basyir. HS Abu Muhammad Abdullah bin Ahmad bin Sa`ad al-Hafiz. HS Abu Abdullah Muhammad bin Usman bin Ghiyas, Hsni Abdullah bin Buraidah, daripada Yahya bin Ya`mar dan Humaid bin Abdul Rahman. Kedua-dua mereka berkata:

Kami bertemu Abdullah bin Umar lalu kami ceritakan tentang isu al-Qadr dan apa yang dikatakan orang tentangnya. Lantas Ibnu Umar berkata: Apabila kamu kembali kepada mereka, berkatalah bahawa Ibnu Umar berlepas diri daripada mereka. Serta kamu berlepas diri dengannya (sebanyak tiga kali). Kemudian Ibnu Umar terus berkata: Telah diceritakan kepadaku oleh Umar bahawa ketika mereka duduk bersama Nabi SAW, datang seorang lelaki yang mempunyai wajah yang tampan, rambut yang elok, serta memakai pakaian putih. Orang ramai saling melihat antara satu sama lain lalu berkata: Kami tidak mengenali orang ini serta dia bukan daripada orang pengembara.

قَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ آتِيَكَ. قَالَ: " نَعَمْ ". قَالَ: فَجَاءَ فَوَضَعَ رُكْبَتَيْهِ عِنْدَ رُكْبَتَيْهِ، وَيَدَيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ،

Kemudian lelaki itu berkata: Wahai Rasulullah! Bolehkah aku menghampirimu? Baginda menjawab: Ya, boleh. Kemudian lelaki berkenaan menghampiri Nabi SAW serta meletakkan kedua-dua lututnya di sisi lutut Nabi SAW dan kedua-dua tangannya di atas paha Nabi SAW.

فَقَالَ: مَا الْإِسْلَامُ؟ قَالَ: " الْإِسْلَامُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وحده، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ، وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ، وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ، وَتَصُومُ رَمَضَانَ، وَتَحُجُّ الْبَيْتَ "

Seterusnya dia bertanya: “Apakah itu Islam?” Nabi SAW menjawab: Islam ialah penyaksian bahawaTiada Tuhan selain Allah serta Nabi Muhammad ialah utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan serta menunaikan haji di Baitullah.

 فَمَا الْإِيمَانُ؟ قَالَ: " أَنْ تُؤْمِنَ بِاللهِ وَمَلَائِكَتِهِ، وَالْجَنَّةِ وَالنَّارِ، وَالْبَعْثِ بَعْدَ الْمَوْتِ، وَالْقَدَرِ كُلِّهِ ".

Apa pula maksud iman? Baginda menjawab: Kamu beriman dengan Allah, para malaikat, syurga dan neraka, kebangkitan setelah mati, serta mempercayai al-Qadr sepenuhnya.

قَالَ: فَمَا الْإِحْسَانُ؟ قَالَ: " أَنْ تَعْمَلَ كَأَنَّكَ تَرَى، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاه فَإِنَّكَ تُرَى "

Beliau bertanya lagi: Apa pula Ihsan? Baginda Nabi SAW menjawab: Kamu melakukan amalan seperti kamu melihat Allah. Sekiranya kamu tidak mampu melihat Allah maka ketahuilah bahawa Allah melihat kamu.

قَالَ: فَمَتَى السَّاعَةُ؟ قَالَ: " مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ ". قَالَ: فَمَا أَشْرَاطُهَا؟ قَالَ: " إِذَا رَأَيْتَ الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ، وَوَلَدَتِ الْإِمَاءَ أَرْبَابَهُنَّ "

Beliau bertanya lagi: bilakah akan berlakunya kiamat? Nabi menjawab: Orang yang bertanya lebih tahu daruipada orang yang ditanya. Kemudian lelaki berkenaan bertanya pula: Apakah tanda-tanda kiamat itu? Baginda menjawab: Di antara tanda-tandanya adalah jika engkau melihat orang yang miskin papa, tanpa alas kaki dan berbaju compang-camping serta para penggembala kambing berlumba-lumba dalam kemegahan bangunan. Serta hamba melahirkan tuannya.

ثُمَّ قَالَ: " عَلَيَّ بِالرَّجُلِ " فَطَلَبُوهُ، فَلَمْ يَرَوْا شَيْئًا، فَلَبِثَ يَوْمَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةً، ثُمَّ قَالَ: " يَا ابْنَ الْخَطَّابِ أَتَدْرِي مَنِ السَّائِلُ عَنْ كَذَا وَكَذَا؟ " قَالَ: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ: " ذَاكَ جِبْرِيلُ جَاءَكُمْ يُعَلِّمُكُمْ أَمْرَ دِينِكُمْ "

Setelah kejadian berkenaan, Nabi SAW bersabda: Bawakan kepadaku lelaki tempoh hari. Lantas para sahabat mencarinya namun mereka tidak dapat mengesannya. Sehingga berlalulah dua atau tiga hari. Kemudian Nabi berkata: Wahai anak al-Khattab! Tahukah engkau siapakah orang yang menyoal tentang hal demikian dan demikian? Umar menjawab: Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui. Baginda Nabi berkata: Itu ialah Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajarkan tentang urusan agama kamu.




[1] Di dalam al-Quran, perkataan al-Matr disandarkan kepada hujan yang membawa azab atau kecelakaan. Manakala a-Ghais pula disandar kepada hujan yang membawa rahmat atau kegembiraan. 

No comments

Powered by Blogger.