Allah
berfirman:
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا
لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ
الْوَكِيلُ
Mereka juga ialah yang diberitahu oleh
orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "bahawa kaum (kafir musyrik)
telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun
kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata:
"cukuplah untuk (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang
terserah kepadanya segala urusan kami)".
(Ali Imrān: 173)
Allah SWT juga bersabda kepada Nabi-Nya SAW:
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا
غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ
بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
Jika allah menolong kamu mencapai kemenangan
maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika ia mengalahkan
kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah allah (menetapkan
yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada allah jualah hendaknya orang-orang yang
beriman itu berserah diri.
(Ali Imrān: 160)
Firman Allah juga:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ
إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ
زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang
sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama allah (dan
sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka
ayat-ayatnya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada tuhan mereka jualah
mereka berserah.
(Al-Anfāl: 2)
Firman Allah juga:
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ
فَهُوَ حَسْبُهُ
Sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah
cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).
)Al-Ṭalāq:
3)
Definasi Tawakkal
Al-Imam al-Baihaqi berkata:
وجُمْلَةُ التَّوَكُّلِ تَفْوِيضُ
الْأَمْرِ إِلَى اللهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَالثِّقَةُ بِهِ
Keseluruhan tawakal itu adalah menyerahkan urusan
kepada Allah serta mempercayai-Nya.
Para ahli ilmu telah berselisih pendapat terhadap
pengertian tawakkal. Sebahagian mereka
mentakrifkan tawakal seperti berikut:
التَّوَكُّلُ الصَّحِيحُ مَا كَانَ مِنْ
قَطْعِ الْأَسْبَابِ فَإِذَا جَاءَ السَّبَبُ إِلَى الْمُرَادِ نَفَعَ
التَّوَكُّلُ
Tawakal yang sebenar-benarnya ialah; Sesuatu yang
berasal daripada penyebab – apabila hadir sebab yang membawa kepada kehendak
yang memberi manfaat tawakal.
Sebahagian yang lain menyatakan:
كُلُّ أَمْرٍ بَيَّنَ اللهُ لِعِبَادِهِ
طَرِيقًا لِيَسْلُكُوهُ إِذَا عَرَضَ لَهُمْ فَالتَّوَكُّلُ إِنَّمَا يَقَعُ
مِنْهُمْ فِي سُلُوكِ تِلْكِ السَّبِيلِ، وَالتَّسَبُّبُ بِهِ إِلَى الْمُرَادِ
Setiap perkara yang Allah telah jelaskan cara
mendapatkannya – apabila dibentangkan kepada mereka, maka tawakal berlaku
ketika mengikuti jalan berkenaan serta mencari sebab yang membawa ke arah itu.
Sekiranya seseorang hamba mengambil jalan berkenaan,
dia dinamakan orang yang bertawakkal. Allah akan memudahkan urusannya dan
mengurniakan hajat orang itu melalui jalan yang telah dia tempuhi.
Tetapi sekiranya seseorang itu tidak mengambil jalan
yang telah dinyatakan oleh Allah, maka dia tidak dikira sebagai orang yang
bertawakal. Allah juga tidak akan memudahkan urusannya untuk mendapatkan hal
berkenaan.
Hadis 1: Hadis ʿUkāsyah
Imam al-Baihaqi dengan sanadnya
merekodkan: Diberitakan kepada kami oleh Abu Abdullah al-Hāfīẓ, diberitakan
kepada kami oleh Abu Bakar bin Abdullah, diberitakan kepada kami oleh al-Hasan
bin Sufyān, diceritakan kepada kami oleh Zakariya bin Yahya, diceritakan kepada
kami oleh Husyāim, daripada Huṣain, katanya:
كُنْتُ عِنْدَ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، فَقَالَ لَنَا: أَيُّكُمْ رَأَى الْكَوْكَبَ
الَّذِي انْقَضَّ الْبَارِحَةَ؟ قَالَ: قُلْتُ: أَنَا، قَالَ ثُمَّ قُلْتُ أَمَا إِنِّي
لَمْ أَكُنْ فِي صَلَاةٍ وَلَكِنِّي لُدِغْتُ قَالَ: فَمَا فَعَلْتَ؟ قَالَ: قُلْتُ:
اسْتَرْقَيْتُ قَالَ: وَمَا حَمَلَكَ عَلَى ذَلِكَ؟ قُلْتُ: حَدِيثٌ حَدَّثَنَاهُ الشَّعْبِيُّ،
قَالَ: وَمَا يُحَدِّثُكُمُ الشَّعْبِيُّ؟ قَالَ: قُلْتُ: حَدَّثَنَا عَنْ بُرَيْدَةَ
بْنِ الْحُصَيْبِ أَنَّهُ قَالَ: لَا رُقْيَةَ إِلَّا مِنْ عَيْنٍ أَوْ حُمَّةٍ،
Pada suatu malam, aku berada bersama
dengan Saʿid bin Jubair, beliau berkata: “Siapakah diantara kamu melihat
bintang jaruh semalam?” aku menjawab: “Aku! Ketika itu aku tidak dalam keadaan
solat tetapi aku terkena sengatan kalajengking.” Lalu Saʿid bertanya: “Apa yang
engkau buat?” Aku menjawab: “Aku minta diruqyah.” Saʿid bertanya: “Apa yang
mendorongmu melakukannya hal tersebut?” Aku menjawab: “Sebuah hadis yang telah
diceritakan kepada aku oleh al-Syaʿbi.” Saʿid bertanya: “Apakah yang al-Syaʿbi
ceritakan?” Aku menjawab: “Beliau menyatakan; Diceritakan kepada kami daripada
Buraidah bin al-Huṣaib katanya; Tidak ada ruqyah kecuali kerana ʿain atau
sengatan.”
فَقَالَ سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ: قَدْ
أَحْسَنَ مَنِ انْتَهَى إِلَى مَا سَمِعَ، ثُمَّ قَالَ سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ:
حَدَّثَنَا ابْنُ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ:
Saʿid bin Jubair pun berkata: “Alangkah
bagusnya jika orang beramal sesuai dengan apa yang dia dengar. Telah
diceritakan kepada kami oleh Ibn ʿAbbās, daripada Nabi Muhammad SAW, katanya:
عُرِضَتْ عَلَيَّ الْأُمَمُ قَالَ: فَرَأَيْتُ النَّبِيَّ
مَعَهُ الرَّهْطُ، وَالنَّبِيَّ مَعَهُ الرَّجُلُ وَالرَّجُلَانِ، وَالنَّبِيَّ
لَيْسَ مَعَهُ أَحَدٌ، إِذْ رُفِعَ لِي سَوَادٌ عَظِيمٌ فَقُلْتُ: هَذِهِ
أُمَّتِي؟، فَقِيلَ: هَذَا مُوسَى وَقَوْمُهُ، وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْأُفُقِ
قَالَ: فَنَظَرْتُ فَإِذَا سَوَادٌ عَظِيمٌ، ثُمَّ قِيلَ: انْظُرْ إِلَى هَذَا
الْجَانِبِ الْآخَرِ فَإِذَا سَوَادٌ عَظِيمٌ، فَقِيلَ: هَذِهِ أُمَّتُكَ
وَمَعَهُمْ سَبْعُونَ أَلْفًا، يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَلَا
عَذَابٍ
Aku telah diperlihatkan tentang keadaan
umat-umat. Aku melihat ada nabi yang bersama dengan raḥṭ (kumpulan yang tidak
sampai 10 orang), ada nabi yang bersama-sama dengan seorang atau dua orang
pengikut sahaja, adan anbi yang tidak ada seorang pengikutpun yang bersamanya.
Tiba-tiba penglihatan aku terlihat kepada sekelompok yang sangat banyak! Lalu aku
berkata: Inilah umatku! Tetapi dikatakan kepadaku: “Itu ialah Musā dan kaumnya.
Lihat kepada kawasan luas.” Setelah itu akupun lihat. Tiba-tiba aku melihat sekelompok
yang sangat ramai! Dikatakan kepadaku “Lihat pula pada bahagian lain.” Aku
melihat seelompok yang remai! Kemudian dikatakan kepadaku “Inilah umatmu. Bersama-sama
mereka ialah 70,000 orang yang akan masuk ke syurga tanpa hisab dan azab.”
ثُمَّ نَهَضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَدَخَلَ فَخَاضَ الْقَوْمُ فِي ذَلِكَ، فَقَالُوا: مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ
يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَلَا عَذَابٍ؟ فَقَالَ بَعْضُهُمْ
لِبَعْضٍ: لَعَلَّهُمُ الَّذِينَ صَحِبُوا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ؛ وَقَالَ بَعْضُهُمْ: فَلَعَلَّهُمُ الَّذِينَ وُلِدُوا فِي
الْإِسْلَامِ وَلَمْ يُشْرِكُوا بِاللهِ شَيْئًا قَطُّ، وَذَكَرُوا أَشْيَاءَ
Setelah itu, Nabi Muhammad SAW bangun dan
memasuki rumah baginda. Orang raaipun berbicara tentang perkara berkenaan. Sebahagian
mereka melontarkan persoalan: “Siapakah orang yang akan masuk ke syurga tanpa
hisab dan azab?” Sebahagian mereka memberikan pandangan: “Berkemungkinan mereka
itu ialah orang yang rapat dengan Nabi Muhammad SAW.” Sebahagian yang lain
berkata: “Berkemungkinan mereka itu ialah orang yang telah lahir dalam keadaan
Islam kemudian tidak mensyirkkan Allah dengan suatu apapun.” Sebahagian yang
lain menyebutkan beberapa keadaan lagi.
فَخَرَجَ إِلَيْهِمِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَالَ: " مَا هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ تَخُوضُونَ فِيهِ؟ ".
فَأَخْبَرُوهُ بِمَقَالَتِهِمْ فَقَالَ: " هُمُ الَّذِينَ لَا يَكْتَوُونَ،
وَلَا يَسْتَرْقُونَ، وَلَا يَتَطَيَّرُونَ، وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
" فَقَامَ عُكَّاشَةُ بْنُ مُحْصَنٍ الْأَسَدِيُّ فَقَالَ: أَنَا مِنْهُمْ
يَا رَسُولَ اللهِ؟ فَقَالَ: " أَنْتَ مِنْهُمْ، ثُمَّ قَامَ رَجُلٌ آخَرُ فَقَالَ:
أَنَا مِنْهُمْ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: سَبَقَكَ بِهَا عُكَّاشَةُ "
Nabi Muhammad SAW keluar daripada rumhanya
kemudian bertanya: “Apakah yang kamu semua perbualkan?” Setelah diberitahukan
kepada Nabi Muhammad tentang isu perbualan mereka, baginda nabi berkata: “Mereka
itu ialah orang yang tidak meminta dilakukan kayyah, tidak meminta
dijampi, tidak melakukan tatayyur tetapi mereka bertawakkal kepada Allah.” Lalu
ʿUkāṣyah bin Muhṣan al-Asadi bertanya: “Adakah aku termasuk salah seorang
daripada mereka?” Nabi menjawab “Kamu sebahagian daripada mereka.” Kemudian
seorang yang lain bangun dan bertanya: “Adakah aku sebahagian daripada mereka
wahai Rasulullah?” Nabi menjawab: Aku telah didahului oleh ʿUkāsyah.”.
(HR al-Baihaqi di dalam Syuʿab al-Iman:
1163. Hadis ini sahih dan turut diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim.)
Pengajaran daripada Hadis ini:
1- Beramal dengan dalil
Apabila Huṣain menyatakan bahawa dia berubat dengan
ruqyah, Saʿid bin Jubair bertanya tentang dalil. Lalu Huṣain menyatakan
dalilnya daripada hadis Buraidah bin Huṣaib. Hal ini menunjukkan keharusan
perbuatan bertanyakan dalil terhadap satu perbuatan yang bersifat keagamaan. Demikian
juga ia menunjukkan umat Islam yang mahu menyandarkan amalan yang berunsur
agama mestilah mendatangkan dalil. Lalu beramal dengan dalil yang jelas
daripada kefahaman yang jelas.
2- Kebenaran Tidak dinilai dengan Ramai Pengikut
Di dalam hadis di atas, dinyatakan bahawa Nabi
Muhammad melihat bahawa ada umat yang ramai pengikut, ada yang tidak ramai
bahkan ada yang langsung tiada pengikut. Hal ini menunjukkan bahawa kebenaran
yang dibawa itu tidak dinilai dengan bilangan pengikut. Jika dinilai dengan
banyaknya pengikut, nescaya kita akan nyatakan bahawa para nabi yang tiada
pengikut atau sedikit pengikut itu gagal didalam dakwah. Kerja dakwah dinilai
berdasarkan kesahihan risalah, bukan daripada sudut ramai orang. Berapa banyak
orang yang akan mengikut, kita serahkan kepada Allah. Tetapi kerja kita
hanyalah dakwah bersungguh-sungguh tanpa henti.
Firman Allah:
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ...
Kamu tidak memberi hidayah kepada orang yang kamu
cintai tetapi Allah yang memberi hidayah kepada orang yang dia suka…
(Al-Qasas: 56)
3- Bilangan Orang Masuk Syurga Tanpa Hisab dan Azab
Di dalam hadis ini menyatakan 70,000 orang. Jika dilihat
daripada sudut bilangan mereka dan bilangan kita pada hari ini, kita tahu
bahawa dalam bilangan kita ini pastinya kita berisiko tidak termasuk di dalam
kategori mereka. Maka sepatutnya kita lebih berusaha mencari jalan untuk
meneladani orang yang daripada kalangan 70,000 orang.
4- Bertawakal Kepada Allah
Saya akan bincangkan perbuatan Kayyah, Ruqyah dan
Tatawur di dalam perbahasan yang lain tetapi saya mahu menfokuskan isu tawakal
secara umum pada penulisan ini.
Ukasyah dinyatakan bahawa orang yang menepati
ciri-ciri 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab dan azab. Sifat yang
dinyatakan Nabi Muhammad ialah “Bertawakal kepada Allah.”
Di dalam riwayat al-Bukhari dinyatakan bahawa Ukasyah
meminta Rasulullah berdoa supaya dia termasuk salah seorang daripada 70,000
orang itu. Lalu Rasulullah mendoakannya. Rujuk al-Bukhari: 5811.
Imam al-Qurṭubi menyatakan: Berkemungkinan orang yang kedua keadaanya
tidak seperti ‘Ukasyah, oleh karena itu permintaannya tidak dikabulkan.
Ukasyah telah menunjukkan maksud tawakal dengan
sebenar-benarnya. Dia tidak hanya berserah kepada Allah dan tidak berbuat
apa-apa. Tetapi di dalam sejarahnya, beliau telah menghadiri perang yang paling
dahsyat dalam sejarah umat Islam, iaitu perang Badar al-Kubra.
Jika dia salah di dalam memahami konsep tawakal, maka
dia akan tinggalkan perbuatan jihad dan amal soleh. Tetapi dia telah
membuktikan tawakal ialah mengambil jalan-jalan kejayaan yang telah digariskan
oleh Allah dan teguh mempercayai-Nya.
Ukasyah turut menyertai peperangan yang lain bersama
Rasulullah. Bahkan, setelah kewafatan Nabi, Ukasyah terus berjuang mengambil
jalan tawakal sehingga beliau gugur syahid pada peperangan riddah pada tahun
12H.
0 Comments
Post a Comment